کارمند یا سرباز هستی و برنامه کنکور داری؛ این مطلب رو از دست نده

خیلی وقت ها شده مراجعی داشتم که  زمان زیادی از درس های دوره دبیرستان دور بوده، آقایونی که بعد از نتیجه نگرفتن توی کنکور رفتن دوره خدمت سربازی و یا خانم هایی که به هر دلیلی در دوره کنکورشون نتونستن اون نتیجه مطلوب رو بگیرن و یا حتی گاهی مراجعینی هستن که اتفاقا در دوره کنکور اول شون نتایج فوق العاده ای گرفتن و در رشته های عالی در بهترین دانشگاه های کشور مشغول به تحصیل شدن و شغل هم دارن ولی به هر دلیلی تمایل دارن در رشته دیگه ای ادامه تحصیل بدن.

توی این نوشته می خوایم در مورد همه اون کسایی صحبت کنیم که زمان شون برای درس خوندن به اندازه یک دانش آموز کنکوری نیست. سرباز شدن یا اینکه سرکار میرن و هر دلیل دیگه ای….

اولین نکته ای که میخوام بهش اشاره کنم این هست که باید دقت کنی رشته ای که تمایل داری برای اون در کنکور شرکت کنی چقدر به رشته تحصیلی پایه ات نزدیک هست؟ یعنی مثلا میخوایم برای قبولی در رشته دندانپزشگی خودمون رو آماده کنیم و در دوره دبیرستان رشته تحصیلی مون علوم انسانی بوده یا برعکس میخوایم برای رشته حقوق آماده بشیم و در دوره دبیرستان رشته مون علوم تجربی بوده…..

خب این چه فایده ای داره؟ بذار تا بهت اینجوری بگم. در واقع هر چقدر شما مطالب درسی که قرار هست برای پذیرش در رشته مورد نظرت بخونی به رشته تحصیلی سابقت نزدیک تر باشه کار راحت تری پیش رو داری.

دومین موضوع مهم این هست که چقدر از مباحث درسی فاصله گرفتی و روی مباحث چقدر مسلط هستی؟ واضح هست که هر چقدر بیشتر از درس ها دور شده باشی پس به زمان و انرژی بیشتری نیاز داری تا بتونی به اون نتیجه ای که میخوای برسی.

خب اما سومین و شاید بشه گفت مهمترین موضوعی که همیشه باید بهش دقت کرد این هست که موضوع زمان هست. زمان رو در دو بخش تعریف میکنم. اولین بخش زمان مربوط میشه به وقتی که شما میتونی در طول هر روز به صورت مستمر به درس خوندن و برنامه ریزی اختصاص بدی و دومین بخش زمان مربوط میشه به مدت زمان باقی مانده تا کنکور.

وقتی این سه فاکتور رو کنار هم میذاریم متوجه میشیم مسیر پیش رویی که داریم چقدر سخت یا آسون هست و همینطور بهتر روی هدف مون تمرکز میکنیم.

یکی از مهم ترین توصیه هایی که به افراد شاغل میشه این هست که بهتر هست بجای اینکه بخوان خیلی سریع و در اولین سال کنکور به نتیجه برسن، برای آمادگی در کنکور حداقل مدت زمان دو سال رو به این موضوع اختصاص بدن.  اهمیت این کار در این هست که باعث میشه اولا مدت زمان بیشتری در اختیار داشته باشیم تا برنامه ریزی بهتر و اصولی تری انجام بدیم و دوما اینکه در این مدت زمان خیلی بهتر میتونیم به مطالب درسی که مدت زمان زیادی باهاشون در ارتباط نبودیم مسلط بشیم و خودمون رو آماده رقابت کنیم.

نکته مهم دیگه ای که باید بهش اشاره بشه موضوع استمرار برنامه هست. دقیقا مثل کارتون، دقیقا مثل یک سرباز که موظف هست هر روز در محل خدمتش در زمان مشخصی حاضر باشه، باید به برنامه درسی هم وقت مشخص در هر روز اختصاص داد و به هیچ عنوان در موردش کوتاهی نکرد. البته برای این موضوع میشه از کمک مشاور استفاده کرد تا به کمک برنامه ریزی و ارائه روش ها به شما کمک کنه بتونین بهتر زمان تون رو مدیریت کنین. اینکه برنامه درسی تون رو به صورت مستمر پیگیری کنین خیلی تاثیر زیادی در نتیجه گرفتن داره. مثلا اگر روزانه 4 ساعت میتونین وقت بذارین خیلی خیلی بهتر از این هست که یک روز 8 ساعت و یک روز 2 ساعت درس بخونین و مثلا چند روز درس نخونین.

به صورت خلاصه بگم برای برنامه ریزی بهتر باید در نظر بگیرین که در هر روز چند ساعت فرصت دارین و برنامه ریزی رو متناسب با وقت آزادی که در هر روز دارین انجام بدین نه اینکه بگین خیلی درس دارم و باید مثلا روزی 8 ساعت درس بخونم و برنامه ریزی رو برای 8 ساعت در روز تنظیم کنین. همیشه یادتون باشه برنامه ای که اجرا بشه خیلی خیلی موثر تر از برنامه ای هست که مدت زمانش زیاده ولی خونده نمیشه.

خب امیدوارم تونسته باشم توی این مطلب راهنمایی های اولیه رو برای اون دسته از داوطلب هایی که وقت خالی به اندازه کافی ندارن داشته باشم. اگر سوالی در این موضوع براتون هست در قسمت دیدگاه های همین مطلب بپرسین حتما در اولین فرصت جواب میدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *