اگر برای جلسه کنکور این موارد رو ندونی، تمرکزت از دست میره

تمرکز در جلسه کنکور

مگه میشه توی جلسه کنکور تمرکز نداشت؟

تا الان همیشه هر موقع از تمرکز صحبت کردیم در این مورد بوده که موقع درس خوندن تمرکز ندارم، موقع انجام کار خاصی تمرکز ندارم و …. اما توی این مقاله قرار هست بهت بگم چطوری تمرکزت روی سر جلسه کنکور حفظ کنی تا بتونی آزمون بهتری داشته باشی.

ممکنه برای خیلی ها سوال بشه که مگه میشه تمرکز کسی توی جلسه کنکور به هم بریزه؟ اون موقع که دیگه داشن آموز همه حواسش به این هست که بهترین نتیجه رو بگیره پس ممکن نیست توی اون شرایط کسی تمرکز نداشته باشه. خب بهتره جواب این سوال رو در قالب یک مثال بدم. راننده مشغول رانندگی توی خیابون هست که ناگهان یک عابرپیاده میخواد از خیابون رد بشه و میاد وسط خیابون. توی این حالت چه اتفاقی می افته؟ راننده در حالی که یکی از ممکن هست بسیار راننده خوبی هم باشه تمرکزش از مسیر برداشته میشه و به عامل محیطی که ناگهان وارد مسیر میشه جلب میشه. توی اون لحظه دیگه تمرکز راننده از مسیر و خیابون به یک موضوع جانبی معطوف شده و در واقع تمرکزش رو از موضوع و هدف اصلی خودش از دست داده. حالا اینکه چطور از پس این موضوع بر میاد بر میگرده به تسلطش بر رانندگی. خب برگردیم سر موضوع خودمون، حفظ تمرکز در جلسه کنکور.

عوامل از دست رفتن تمرکز چی هست؟

تمرکز سر جلسه کنکور به دو دلیل عمده ممکنه به هم بریزه. اولا عوامل محیطی،دوما عوامل ذهنی.

منظور ما از عوامل محیطی، رفت آمد مراقب ها و مسئولین جلسه آزمون،  تردد سایر داوطلبان به هر دلیلی، صدای ورق زدن دفترچه و ….

اولین کاری که برای غلبه به عوامل محیطی می تونین انجام بدین این هست که خودتون رو برای این شرایط آماده کنین. یعنی در مدت زمان باقی مانده سعی کنین وقتی آزمون های جمع بندی رو تمرین میکنین از محیط هایی مثل سالن مطالعه که تردد دارن استفاده کنین و تقریبا خودتون رو وابسته به یک محیط کاملا ایزوله نکنین. باید سعی کنین بتونین به وجود صداهای اضافه درجلسه عادت کنین. همینطور برای جلسه آزمون میتونین از earplug استفاده کنین. البته در این زمینه باید خیلی محتاط رفتار کنین چون ممکنه باعث بشه اطلاعاتی که از طریق مراقب آزمون اعلام میشه رو متوجه نشین.پس این موضوع رو تا حد امکان انجام ندین مگر اینکه واقعا نمیتونین صداهای محیطی رو تحمل کنین. در مورد محل صندلی شما در صورتی که در جایی هست که تردد به هر دلیلی از اون مسیر زیاد هست یا مثلا در معرض باد کولر هستین و نمیتونین اون دما رو تحمل کنین و یا هر عاملی که باعث بشه محل صندلی شما براتون مناسب نباشه (مثلا خراب بودن صندلی و …) از مراقب آزمون بخواین تا جای شما رو تغییر بده. حتما این کار رو بخواین که مراقب براتون انجام بده و بدون اجازه و تایید مراقب و مسئول آزمون به هیچ وجه سرخود جاتون رو تغییر ندین. نکته ی دیگه ای که باید رعایت کنین محدوده دید هست. هرچقدر آدم های بیشتری رو در محدوده دیدتون قرار بدین تعدد فکر بیشتری دارین و در نتیجه احتمال حواس پرتی و از دادن تمرکز هم بیشتر میشه براتون. برای این منظور باید سعی کنین در مدت زمان آزمون صرفا به پاسخ برگ و دفترچه آزمون خودتون نگاه کنین و به اصطلاح سرتون رو از روی برگه بر ندارین. البته چون زمان کنکور کمی زیاد هست و ممکنه باعث خستگی بشه پس بهتر هست هر از چندی وقتی احساس خشتگی داشتین کمی تمرین های مربوط به گردن رو انجام بدین.

اما موضوع دیگه ای که میتونه باعث از بین رفتن تمرکز شما در جلسه کنکور بشه موضوعاتی هست که ما بهشون میگیم عوامل ذهنی. مثل چی؟ مثلا وقتی دانش آموز با تعدادی سوال مواجه میشه که وقت گیر هستن و یا اصلا اون ها رو بلد نیست ناخودآگاه حس ناکافی بودن پیدا میکنه.علت این موضوع این هست که در هر لحظه و با هر تستی که میزنه داره توی ذهنش به خودش، عملکردش و نتیجه اش نمره میده و حساب میکنه که الان خوبم یا بد. خب اینجا باید بگم که لازم هست تحت هیچ شرایطی به نتیجه آزمون و تبعات اون در جلسه آزمون اصلا فکر نکنین. اصلا نباید به این فکر باشین که جواب پدرم، مادرم، معلمم، مشاورم و … رو چی بدم اگر خراب بشه. حتی اگر شما آزمون تون هم خراب بشه واقعا نیاز نیست به کسی جواب پس بدین بجز خودتون (البته بعد از آزمون) پس با این تفکر مسموم فقط به خودتون استرس بیشتر وارد میکنین و باعث میشه اون نتیجه ای که لازم هست رو به دست نیارین. در جلسه آزمون سعی نکنین به درجه سختی و آسونی آزمون نمره بدین و به خودتون استرس وارد کنین. خیلی وقت ها داش آموزانی داشتم که در دام چند سوال سخت که در ابتدای سوالات آزمون بودن افتادن و چون نمیتونستن از فکر اینکه چرا این سوال رو بلد نیستن خودشون رو رها کنن در ادامه حتی به سوالات متوسط و ساده هم به خوبی جواب ندادن. علتش این هست که در ناخودآگاه ذهنشون از کلیت آزمون یک غول ساختن. این رو به یاد داشته باشین که همه سوالات هم وزن هستن پس اگر شما سوال سختی رو حتی درست جواب بدین ولی بخاطرش مجبور بشین وقت زیادی رو صرف کنین و نتونین به دوتا سوال ساده جواب بدین در حقیقیت آسیب دیدین. جواب دادن به سوالات سخت وقتی روی تراز شما تاثیر مثبت میذاره که سوال های ساده که همه جواب میدن رو هم جواب داده باشین. در غیر این صورت سوالات به خودی خود هم وزن هستن و تاثیر یکسانی دارن. سعی کنین در مواجهه با سوالات از تکنینک های تست زنی استفاده کنین.

برای درک بهتر از تکنیک های تست زنی مقاله تست زنی بی هدف؛ تست زنی هدفمند را بخونین.

یادتون باشه که هیچ آزمونی بدون استراتژی های درست نمیتونه خوب بشه. باید استراتژی تست زنی خوبی رو یاد بگیرین و تمرین کنین و نهایتا اون رو در جلسه کنکور پیاده کنین.

یک نکته ای که باید توجه داشته باشین این هست که عوامل ذهنی یک روزه به وجود نمیان. این عوامل ذهنی دقیقا همون پالس های منفی هست که در طول سال کنکور با دوستاتون، خانواده و … به همدیگه منتقل کردین یا حتی توقعات بی جایی که خودتون یا اطرافیان ایجاد کردن.  خیلی وقت ها شده به محض اینکه داشن آموزی رشته تحصیلیش رو انتخاب میکنه همه اطرافیان بهش میگن آقا یا خانم دکتر ، آقا یا خانم مهندس و وکیل و … . همه این توقعات کاذب باعث میشه شما استرس بیشتری رو جذب خودتون کنین و شما رو از اون هدفی که دارین دور کنه.

 پیشنهاد میکنم اولیای محترم حتما مقاله انتخاب رشته دانش آموز؛ انتخاب رشته خانواده رو بخونن و ناخواسته باعث نشن فرزندشون آسیب ببینه.

پس اگر بخوام جمع بندی کنم ، اگر شما برای جلسه آزمون از قبل خودتون رو آماده نکرده باشین با احتمال خیلی زیاد ممکنه خیلی راحت تمرکزتون رو از دست بدین. برای آمادگی آزمون سعی کنین در مدت زمانی باقی مونده شرایط آزمون رو برای خودتون شبیه سازی کنین، تکنیک ها و استراتژی های آزمونی رو تمرین کنین و برای خودتون بهینه اش کنین و تا از قبل برای آزمون تون برنامه داشته باشین، سر جلسه آزمون صرفا به سوالات فکر کنین و نه نتیجه آزمون و رتبه و دانشگاه، قضاوت و سنجش عیار علمی خودتون و اطرافیان ممنوع.

تا فرصت هست مقاله “اگر تمرکز نداری این مقاله رو از دست نده” رو بخون و سعی کن اصولی حفظ تمرکز رو یاد بگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *